Cases 2021

Allseas case: Unlocking the potential of deep-sea minerals

Allseas is excited to be involved in the exploration of the deep ocean for mineral deposits rich in important metals that will feed the global demand for electrical vehicles and renewable energy technologies. Drawing on our offshore expertise and innovative capability, we are developing a deep-sea system to recover polymetallic nodules from the ocean floor and transfer them to a surface vessel for transportation to shore. 

Rock creations found in vast quantities at abyssal depths in the Pacific Ocean, polymetallic nodules are rich in minerals such as manganese, nickel, copper and cobalt. Our system will collect these nodules, with minimal disturbance to the seafloor and sea column habitats, and transfer them via a 4.5-km riser to the surface. Simple in theory, but in practice hugely challenging, the system must be capable of working continuously at extreme depths and under incredible pressures.

Onboard the collection vessel, the nodules are sorted and temporarily stored prior to transfer to supporting vessels for transport to shore. Allseas is challenging students to come up with creative, efficient and commercially viable solutions to transfer the nodules from the collection vessel to transport vessels, and to consider what the optimal type and size of transport vessel should be. 

We challenge participants to think outside the box – to not only analyse the case and come up with clever ideas but to also consult the available Allseas specialists for important information (these are essential qualities for naval architects working at Allseas!). At the end of the day, we will ask each group to present their ideas including a sketch of the transfer procedure.
 

Anthony Veder: A day at Anthony Veder
Wat je als deelnemer bij Anthony Veder Booth mag verwachten is dat je op een actieve manier kennis zult maken met onze core business. Door middel van ingebouwde mini-cases zullen wij jou meenemen in onze dagelijkse werkzaamheden en eventuele uitdagingen waar wij mee te maken krijgen. In groepen zullen jullie je hoofd buigen over deze dagelijkse (versimpelde) uitdagingen op commercieel gebied, operationeel en logistiek. Deze casussen worden in groepen gemaakt waarbij elke groep hun resultaten vervolgens zal pitchen. Wij delen de best practices met jullie. Het team met de meest relevante benadering krijgt een prijs thuis gestuurd!

Boskalis
Boskalis houdt een salvage case over de gezonken Indonesische onderzeeër KRI Nanggala 402. De case is actueel en daagt je uit om na te denken over de actuele gebeurtenissen binnen de sector.

Damen
For the Maritime Match Day 2021 at TU Delft, Damen Yachting will be hosting a case in which you and a group of your fellow students shall discuss the advantages and disadvantages of ways to reduce the ecological footprint of superyachts. This case is for first-year students.

DMO
Als er vanuit Defensie behoefte is voor nieuwe schepen (het vervullen van -toekomstige- capaciteiten) wordt er vanuit DMO gekeken hoe deze behoefte ingevuld kan worden.

Deze invulling is nodig om in een vroeg stadium te kunnen bepalen of de behoefte betaalbaar, haalbaar en effectief is. Hiervoor is het noodzakelijk om conceptontwerpen te maken.

Jullie zijn als groep verantwoordelijk om het fregat van de toekomst aan te dragen, zodat alle partijen samen kunnen kijken wat de beste oplossingsrichting voor de behoefte is.

Omdat het maken van conceptontwerpen veel tijd in beslag neemt zullen wij jullie hierbij een vliegende start geven: jullie krijgen van ons 'puzzelstukken' om mee te spelen.

Hiermee wordt jullie taak om met verschillende puzzelstukken een 'totaal concept' te bedenken. Zo een totaal concept houdt ook in dat jullie moeten nadenken over de aantallen schepen; het vervullen van capaciteiten kan ook met meer dan één schip.

Het concept schip dat jullie hebben gemaakt zal vervolgens ook overtuigend verteld moeten worden aan alle gegadigden; die misschien niet allemaal dezelfde kant op willen. Als jullie van mening zijn dat een concept betaalbaar, haalbaar en effectief is moeten jullie dit ook kunnen verdedigen.

Als maritiem ingenieur moet je zowel kennis hebben van systemen in een schip, moet je kunnen integreren en verschillende belanghebbenden kunnen begrijpen.

De hoop